Zajímavosti

Zjistěte si návštěvnost z konkrétního příspěvku na facebooku

Co to jsou UTM parametry? Zní to zvláštně, že? Nemusíte se ale vůbec ničeho obávat. Použití UTM parametrů není složité, ale může nám v online marketingu velice pomoci. Pojďme se podívat od začátku, o čem že to vlastně je.

Pokud realizujete nějaké aktivity na internetu, tak je dobré je měřit. Pokud např. máte eshop, blog nebo web, tak vás jistě zajímá, kolik návštěv vám např. přišlo z facebooku. Kolik jich přišlo z přirozených (nereklamních) výsledků vyhledávání na Google nebo Seznamu atd. Jeden z nejpoužívanějších nástrojů na měření těchto a řady dalších dat, je Google Analytics. Přehled, který nám odpoví na tyto otázky najdeme v Google Analytics v Akvizice -> Veškerá návštěvnost -> Zdroj / médium.

Zdroj nám říká odkud liné přišli a Médium jak přišli. Pro stránky ekospace.cz vypadá přehled takto. Např. vidíme, že za zvolené období jednoho oměsíce přišlo na tuto stránku 9262 uživatelů z google z přirozených výsledků. Ukazuje se nám Zdroj google (přišli z Google) a Médium organic (přišli z přirozených “organických” výsledků vyhledávání = neplacených výsledků na Google). A vidíme i další zdroje návštěvnosti.

Co kdyby nás zajímala návštěvnost z facebooku. Tak bychom mohli v Analytics najít něco takového. Slovo referral označuje odkaz. To dává smysl, protože když se někdo z facebooku proklikne na stránky, tak přišel přes odkaz. Jednoduše řečeno nám obrázek níže ukazuje celkovou návštěvnost z facebooku za určité období.

A v tom je ten problém. Jedná se o celkovou návštěnost z facebooku. Co kdybychom ale chtěli např. zjistit návštěvnost z facebooku z jednoho konkrétního příspěvku? K tomu nám pomohou UTM parametry. Kdybychom UTM parametry neznali, tak jak bychom běžně postupovali při zveřejnění příspěvku na facebooku?

Předpokládejme, že chceme, aby se člověk dostal na tuto adresu http://www.ekospace.cz/16-management, kde jsou videa o managementu. Vytvořili bychom příspěvek na facebooku a do něj vložili tuto adresu.

Příspěvek bychom publikovali, ale problém je, že pokud by někdo na tuto adresu klikl a dostal se na stránku ekospace.cz, kterou měříme pomocí Google Analytics, tak se tato návštěva započítá do celkové návštěvnosti z facebooku. My nepoznáme, že se jedná o tento konkrétní příspěvek o videích o managementu. Toto nám vyřeší UTM parametry.

Jaký je jejich princip? Přidáme do naší adresy (http://www.ekospace.cz/16-management) parametry, ve kterých si nadefinujeme vlastní Zdroj a Médium. Ty se nám pak objeví v Google Analytics v přehledu, který jsme si ukázali výše.

Pro nadefinování UTM parametrů použijeme např. tento nástroj, který se označuje jako URL Builder: Nástroj na tvorbu UTM parametrů. Práce s ním je velice jednoduchá. Do prvního políčka zadáme adresu, kam se má člověk po prokliknutí dostat. To znamená naši adresu http://www.ekospace.cz/16-management.

Poté do dalších dvou políček si zvolíme vlastní Zdroj a Médium. Co do nich napíšeme je zcela na nás. Já bych např. chtěl v Google Analytics vidět, že tito lidé přišli z facebooku z příspěvku, který byl o videích o managementu. Tak si zvolím jako Zdroj facebook a jako Médium si zvolím videaManagement.

Úplně dole se nám vygeneruje naše adresa, ale rozšířená o tzv. utm parametry. Tyto parametry obsahují nyní zdroj (source) facebook a médium (medium) videaManagement. Tuto adresu si zkopírujeme kliknutím na Copy URL (nebo použijeme pravé tlačítko myši).

Tuto dlouhou adresu nyní vložíme do příspěvku na facebooku. Pokud se přes ní někdo proklikne na naše stránky, tak se dostane na stejnou stránku jako původně, ale Google Analytics této návštěvě přiřadí zdroj facebook a médium videaManagement.

Jen kosmetická poznámka. Adresa je dlouhá a vypadá v příspěvku ošklivě. My ji ale můžeme vklidu smazat, protože pokud někdo v příspěvku klikne na text, který se nám vygeneroval pod adresou (viz obdélník na následujícím obrázku), tak se dostane na tuto námi zadanou adresu.

V Google Analytics poté uvidíme návštěvnost a další statistiky pro facebook / videaManagement. Jedná se o návštěvnost z facebooku, která přišla přes výše uvedený příspěvek.

Tímto způsobem ale můžeteme UTM parametry používat naprosto kdekoli. Co když jednou za čas rozešlete newsletter s nějakými informacemi. Zpráva v newsletteru může vypadat třeba takto.

Úplně se nabízí nastavit si odkaz oranžového políčka pomocí UTM parametrů. To znamená, že místo adresy www.mujblog.cz bude oranžové políčko odkazovat na adresu např. http://www.mujblog.cz/?utm_source=newsletter&utm_medium=zvyseniVykonu. Opět jsme jen pomocí URL Builderu vytvořili url adresu, která v sobě má zdroj newsletter a médium zvyseniVykonu. Je opět zcela na nás, jak si zdroj a médium pojmenujeme. Newsletter jako zdroj se zde nabízí jako logický a jen potřebujeme vymyslet médium tak, abychom věděli, o jaký newsletter jde.

Co když budeme mít v newsletteru další novinku – tedy nejen o zvýšení výkonu webu, ale také např. o GDPR (legislativní úprava ochrany dat). Tak bychom rádi věděli, na co lidé klikají více – jestli na první novinku o Zvýšení výkonu nebo na druhou novinku o GDPR. Opět jen nastavíme url adresu s jiným zdrojem dat a médiem. Např. adresa bude směřovat na www.mujblog.cz/GDPR a my přidáme utm parametry http://www.mujblog.cz/GDPR?utm_source=newsletter&utm_medium=gdpr.

V Google Analytics tak uvidíme statistiky jak za newsletter / zvyseniVykonu, ale také za newsletter / gdpr. Poznáme tak, jaká informace byla pro naše odběratele newsletteru zajímavější a na kterou více klikali.

UTM parametry nejsou jen zdroj a médium. V nástroji URL Builder můžeme vidět, že políček je více – např. Campaign Name (název kampaně). Ty bychom mohli např. použít u nějakého typu reklam. Kdy se člověk po kliknutí na reklamu dostane na naše stránky.

 

David Šetek

David Šetek

Před sedmi lety jsem založil projekt ekospace.cz, kde jsem zdarma vzdělával studenty z celé ČR a SR. Od ekonomie, přes matematiku až po management. Rozhodl jsem se posunout vzdělání na vyšší úroveň a založil jsem nový projekt setekcollege.cz. Cílem je ukázat školám, jak může vzdělání na vysokých a středních školách vypadat. Může být zábavné, praktické a smysluplné. Tento blog patří k projektu setekcollege, kde se budu formou článků a videí s lidmi dělit o novinky ve vzdělání, názory a zkušenosti získané praxí. Již přes 5 let pracuji v online marketingu a poslední rok trávím tím, že se učím informačním technologiím.

Budu rád, pokud mi napíšete své názory