Zajímavosti

Bouře kolem povinných domácích úkolů. Proč teď a jak to tedy je?

Domácí úkoly asi všichni známe. Každý z nás určitě někdy nějaký dostal. Zamýšleli jste se nad tím, jestli je zadání domácích úkolů oprávněné nebo ne? Měli by žáci dostávat domácí úkoly? A pokud je dostanou, tak mají povinnost úkoly dělat?

Začátkem března se začaly objevovat diskuze o tom, zda jsou domácí úkoly povinné nebo ne. Proč zrovna teď? Vše odstartoval člověk, který na facebooku vystupuje pod jménem táta parťák. Jedná se o tento příspěvek na facebooku. Jeho syn Ríša přinesl domů poznámku za to, že nebyl připraven na hodinu ve smyslu, že neměl vytvořený domácí úkol. Jeho tátu (tátu parťáka) to přimnělo na základě jeho názorů na domácí úkoly, aby zašel za ředitelem školy. Vše skončilo tak, že si vymohl u ředitele výjimku pro svého syna, aby pro něj úkoly nebyly povinné. Pokud se podíváte na příspěvek na facebooku, tak uvidíte, že nyní má příspěvek 729 sdílení a 104 komentářů. Strhla se lavina názorů a to rozpoutalo diskuzi o tomto tématu.

psaní domácích úkolů

Jak to tedy je s domácími úkoly doopravy? Jsou skutečně povinné? Představitelé ministerstva tvrdí, že povinné jsou. Přesněji řečeno je to tak, že by měla být povinnost dělat domácí úkoly zakotvena ve školním řádu, který si tvoří každá škola. Jenže už tady nastává problém. Výše zmíněný táta parťák prostudoval školní řád školy, kam dochází jeho syn, a zjistil, že tam o domácích úkolech není ani zmínka. To byl důvod, proč se vydal o této problematice diskutovat do školy. Protože si školní řád tvoří každá škola sama, tak povinnost tvořit domácí úkoly může být v řádu zakotvena, ale také nemusí.

Narážíme zde na problém smyslu domácích úkolů. Co když bude vyučující zadávat nesmyslné úkoly? Je potom správné, aby bylo plnění takovýchto úkolů vymáháno? Náměstek ústředního školního inspektora na to odpověděl, že kontrolu nad smysluplností domácích úkolů musí vykonávat ředitel školy. Zde by mě velice zajímalo, jakým způsobem to má ředitel dělat. Pokud by jedna třída dostala např. 4 úkoly týdně, tak krát počet tříd, si myslím, že dojdeme k dost vysokému počtu domácích úkolů, které by měl ředilte zkontrolovat. Navíc by musel ředitel mít vysokou znalost všech předmětů vyučovaných na jeho škole, aby dokázal smysluplnost úkolů posoudit. Zajímalo by mě, jak by pan náměstek chtěl tuto situaci řešil v praxi.

Ministerstvo školství dospělo k závěru, že domácí úkoly by měly být pro žáky povinné. Jenže se do problému vložila právnička – paní Zuzana Candigliota. Její článek, pod názvem Ministerstvo školství lže, domácí úkoly nejsou povinné, si doporučuji přečíst. Svou myšlenku, proč domácí úkoly nejsou povinné, opírá především o to, že zákon upravuje vzdělání ve školách a nikoli mimo školu. To znamená, že škola nemá právo zasahovat do mimoškolních aktivit žáků – tedy ani domácími úkoly. Povinné domácí úkoly jsou tím v rozporu se zákonem. Hodně zajímavý je její přirovnání, že rodiče také nemohou zasahovat do výuky na škole a chtít po dítěti, aby během výuky řešilo rodinné činnosti – např. úpravu fotek z dovolených v softwarovém programu. Něco na tom asi bude.

Myslím, že u domácích úkolů musíme brát v úvahu ještě jednu důležitou věc. Často rodiče pomáhají dětem s domácími úkoly. Je domácí úkol skutečně výsledkem úsilí žáka nebo jeho rodičů. Pokud jsou domácí úkoly hodnoceny a známkovány, tak je hodnocen žák nebo rodič?

psaní domácích úkolů

Můj osobní názor na celou problematiku je, že bychom se prvně měli zamyslet nad tím, proč vůbec školy existují. Myslíte si, že školy existují proto, aby lidi vzdělávali? Já si to nemyslím. Ano, škola má za úkol vzdělávat, ale to není její prvořadý úkol. Hlavním úkolem školy je motivovat lidi ke vzdělání. Pokud by se správně prováděla motivace, tak by nebylo zapotřebí řešit, jestli je domácí úkol povinný nebo ne. Pokud se rodičům i dětem dokáže vysvětlit význam domácího úkolu – co je přínosem pro dítě – tak si dokáži představit, že většina rodičů nebude mít s domácími úkoly problém (a ani děti). Jestliže ale vyučující nedokáže smysl úkolu vysvětlit, tak se nemůžeme divit, že polovina lidí nesouhlasí s domácími úkoly a bere je jako něco obtěžujícího. Jak může být v životě úspěšný ten, který tráví drahocený čas nesmyslnými věcmi? Nebylo by lepší, než se dohadovat o povinných nebo nepovinných domácích úkolech, raději řešit, aby se děti vzdělávaly s radostí a aby viděly smysl v tom, co dělají?

Ještě bych rád poukázal na jednu zajímavost. Téma domácích úkolů se začalo řešit v březnu roku 2018. V tento samý měsíc společnost Apple uspořádala v Chicagu konferenci o vzdělání. Na konferenci se řešily nové technologie ve vzdělání a jak je posunout ještě dále. Například představili aplikaci na novém levném iPadu pro studenty, kde jedním kliknutím se v rohu vaší třídy objeví dílo známého umělce a vy si ho můžete zblízka prohlédnout (přiblížit si ho nebo oddálit). To vše pomocí rozšířené reality. To jen pro představu, abyste měli srovnání, co se řeší za témata ve vzdělání v ČR a jak už jsou v zahraničí o milion kroků před námi.

David

David Šetek

David Šetek

Před sedmi lety jsem založil projekt ekospace.cz, kde jsem zdarma vzdělával studenty z celé ČR a SR. Od ekonomie, přes matematiku až po management. Rozhodl jsem se posunout vzdělání na vyšší úroveň a založil jsem nový projekt setekcollege.cz. Cílem je ukázat školám, jak může vzdělání na vysokých a středních školách vypadat. Může být zábavné, praktické a smysluplné. Tento blog patří k projektu setekcollege, kde se budu formou článků a videí s lidmi dělit o novinky ve vzdělání, názory a zkušenosti získané praxí. Již přes 5 let pracuji v online marketingu a poslední rok trávím tím, že se učím informačním technologiím.

6 komentářů

  • Karel napsal:

    Čau Davide, článek o domácích úkolech mne zaujal. Nemáš v plánu napsat něco o systémech hodnocení a klasifikace studentů? Nedávno jse zaslechl rozhovor v rádiu, kde se mluvilo o tom že hodnotí a klasifikují studenty podle toho jak problematice porozuměly tzn. nepoužívají klasické testy kde se boduje podle počtu správných a špatných odpovědí, bohužel si nevzpomenu na název školy. měj se fajn a ať se daří. Karel J.

    • David Šetek napsal:

      Ahoj Karle,
      díky za námět. Už jsem o tom také slyšel. Je to zajímavý nápad. Zkusím trochu popátrat. Zrovna nedávno jsem četl článek, že studenti si stěžují, že je školy neučí dostatečně kriticky myslet. Což je právě i problém testů, kde se jen zaškrtávají správné odpovědi. Zkusím dohledat školu, kde něco takového používají.
      Ještě jednou díky za námět. Mohl by z toho být zajímavý článek.
      Měj se fajn a ať se ti daří.
      David

  • Hana napsal:

    Ahoj Davide,jsou tedy dom.úkoly povinné a mohou se klasifikovat.Můj syn několikrát zapoměl udělat dom.úkol a nyní mu hrozí propadnutí,protože učitelka mu klasifikuje úkoly a tím pádem má horší průměr.Jinak se učí velmi dobře,vetšinou měl vyznamenání,ale ty úkoly mu to všechno kazí.Na jeho škole se klasifikují i tresty.Děkuji s pozdravem Hana

    • David Šetek napsal:

      Ahoj Hanko,
      sice jsem se nezabýval tím problémem do podrobna, že bych se díval do zákonů a předpisů, ale jestli je to tak, jak právníci řikají, tak by úkoly být povinné neměli. Pokud škola nesmí ukládat práci žákům mimo školu, tak nesmí dávat ani domácí úkoly. Bylo by tak dobré se podívat na studijní řád školy, jestli tam mají úkoly upravené. Pokud nemají a právníci mají pravdu, tak úkoly nemohou být povinné ani pro tvého syna (i kdyby ve studijním řádu úkoly upravené byly, tak by pořád neměly být povinné).
      Zkus se mrknout do studiního řádu a pak to popř. probrat s někým z vedení. I když bych možná začal nejdříve diskutovat s vedením o tom, že úkoly se mají dělat, když v nich děti vidí smysl a nejde tedy o známky – začal bych tedy diskutovat nejdříve vůbec o smyslu domácích úkolů a jejich známkování.
      David

  • Táta parťák napsal:

    Díky za sdílení a za zamyšlení. Zaujal mě ten závěr: “Nebylo by lepší, než se dohadovat o povinných nebo nepovinných domácích úkolech, raději řešit, aby se děti vzdělávaly s radostí a aby viděly smysl v tom, co dělají?”. Podle mě je tohle právě v rozporu s povinnými DÚ. Žádný povinný DÚ nebude nikdy vyhovovat všem. Vždycky se najde někdo, koho to nezajímá nebo kdo už to umí, a tím je nucen do nesmyslné činnosti. Pro mě je tedy ta kauzalita přesně obrácená – pokud nebudou děti muset plošně dělat DÚ, odpadne tím automaticky jeden bod, kvůli kterému se děti nevzdělávají s radostí, a kvůli kterému občas nenachází smysl v tom co dělají. Proto si myslím, že diskuze o NEpovinnosti DÚ je v tomto důležitá. Stejně tak jako diskuze o veškerých školou vynucených povinnostech, včetně povinné školní docházky. Jakákoliv povinnost degraduje onu povinnou činnost na něco, do čeho “musím být nucen, jinak bych to přece určitě dobrovolně nedělal” a tím ničí vztah k té činnosti. Jsem pro úplnou dobrovolnost ve vzdělávání. Pouze tehdy bude všem dětem dávat smysl to, co dělají, pokud tak budou činit dobrovolně, ze své svobodné vůle.

    • David Šetek napsal:

      Dobrý den,
      osobně si myslím, že to není s ničím v rozporu. Pokud se děti budou vzdělávat v tom, co je baví a pouze z toho dostávat domácí úkoly, tak i DÚ je budou bavit. A to nejdůležitější – budou jim dávat smysl. V zahraničí je běžné, že si děti mohou na nižších stupních vzdělání vybírat, co se budou učit. To si myslím, že je dobrý směr. Nakonec ale stejně zůstaneme u myšlenky, že vzdělání musí být pro každého individuální. Každý se vzdělává jinak, každý přemýšlí jinak a každý se chce vzdělávat v odlišných oborech. A to už na základní škole. Myslím, že než řešit jeden detail školství (jako např. povinnost nebo nepovinnost domácích úkolů), tak musíme vyřešit celkovou reformu školství a teprve v rámci ní se zabývat, jak tato jednotlivá témata řešit. Ale např. vyřešení jen DÚ nic nezmění. Musíme změnit systém. Nikomu se do toho nechce, protože např. v severských zemí, kde jsou ty nejlepší systémy vzdělání, to trvalo přes 40 let, než se dostali do současného stavu. Čím dříve začneme, tak tím lépe. Ale jakákoli změna je zatím v nedohlednu.

Budu rád, pokud mi napíšete své názory