Zajímavosti

Google Alerts – hlídejte si, co se o vás na internetu říká

Google Alerty se jednoduše používají a mohou mít pro vás veliký přínos. Jak by se vám líbilo, kdyby se vám odeslalo na email upozornění pokaždé, kdy někdo na internetu zmíní vaší značku nebo název vašich stránek? A co si takto nastavit i upozornění o vaší konkurenci? Pokaždé, kdy někdo použije na internetu náze vaší konkurence, tak se vám odešle upozornění a vy se můžete podívat, o čem daná zmínka je. Přesně to Google Alerty umí. Ukážeme si, jak si Alerty nastavit, jak vypadá upozornění a na příkladu z praxe si ukážeme možné využití.

Jak si Alerty nastavit? Stačí jít na tuto stránku:

www.google.cz/alerts

Na této stránce se přihlásíte svým gmailovským účtem, který zpravidla končí @gmail.com. Pokud ho ještě nemáte, tak si ho můžete zdarma založit zde. Přihlášení provede kliknutím na tlačítko Sign In (Přihlásit se).

Poté zadáte svůj google účet a heslo. Kliknete na Next (pokračovat).

Nyní se nacházíte v nastavení Google Alertů.

Předpokládejme, že se vaše stránky jmenují ekospace.cz. Tak si můžete nastavit, že pokud někdo použije na internetu název ekospace, tak se vám odešle upozornění. Do políčka zadáte tedy ekospace a kliknete na Create Alert.

Alert se vytvoří a nyní si ho můžete ještě nastavit, pokud chcete. Kliknete na ikonku tužky (všimněte si, že vedle ikonky tužky je ještě ikonka popelnice, která slouží ke smazání Alertu).

Nyní se nacházíte v nastavení daného Alertu.

Můžete si nastavit frekvenci, se kterou se vám budou upozornění zasílat:
– As-it-happens (pokaždé, kdy se naše zadané slovo na internetu objeví),
– At most once a day (nejvíce jedenkrát denně),
– At most once a week (nejvíce jedenkrát týdně).

Další možností je omezit, ve kterém zdroji se musí zmínka o našem zadaném slově uskutečnit – jestli v novinkách (News), na blozích (Blogs) atd. Zpravidla necháte Automatic (ať už se zmínka objeví kdekoli, tak budete upozorněni).

Dále nastavíte jazyk. Vás se bude týkat nejčastěji čeština (popř. slovenština).

Dále nastavíte Region – ve vašem případě nejčastěji Czechia (tedy Česká republika).

Kolik upozornění chcete dostávat? Zde je to ve smyslu jestli všechny nebo jen některé – tedy All results (všechny) nebo jen ty nejlepší (only best results).

Níže ještě zvolíte email, na který se mají upozornění zasílat. Zpravidla se vám ukáže jen email, pod kterým jste přihlášeni. Po veškerém nastavení kliknete na Update alert (Přenastavit alert).

Nyní si můžete ještě vložit Alert např. na vaši konkurenci. Předpokládejme, že vaše konkurence má název naucseekonomii.cz. Tak si zadáte Alert na výraz naucseekonomii. A opět kliknete na políčko Create Alert (Vytvořit Alert).

Alert se vám přidá a pokud chcete, tak opět můžete zvolit ikonku tužky a Alert si podle sebe nastavit.

A takto vypadá upozornění, která vám dorazí na email (zde bylo zadáno slovo Webareal).

Google Alert upozornění

Je jen na vás, jak Google Alerty využijete. Např. student si může zadat název své vysoké školy a hlídat si, až se někdo o jeho škole zmíní na internetu (a třeba se dozví něco zajímavého). Pokud jste fanoušci společnosti Apple, tak si můžete např. zadat výrazy jako iPhone nebo iPad, aby vám i na tato slova přišla upozornění (i když zde by vám zřejmě chodilo mnoho upozornění, která by ale nemusela být relevantní).

Musíte mít také na paměti, že ve skutečnosti se nedozvíte o zmínce ve stejný čas, v jakém byla zmínka publikována na internetu. Ve skutečnosti je to až ve chvíli, kdy danou stránku Google zaindexuje (pošle na ni svého robota, aby ji stáhl a přidal do výsledku vyhledávání).

Příklad z praxe
Měl jsem nastavené Alerty na slovo “Webareal” a také “Eshop-rychle” (a ještě “Eshoprychle” bez pomlčky). Pracuji ve společnosti Webareal a Eshop-rychle je konkurence. Jednou mi přišlo upozornění, které můžete vidět na obrázku níže. V prvním upozornění se zmiňuje diskuze o tom, jestli je lepší Webareal nebo Eshop-rychle. Stačilo kliknout na název Alertu a dostal jsem se hned na stránku, kde tato diskuze probíhala.

Jak využít google alerts v praxi

Mohl jsem tak kontrolovat, jestli se o nás nehovoří špatně. Bylo fajn, že tato diskuze nevyznívala negativně a nemuseli jsme do ní nijak zasahovat, protože to je vždy riskantní. Nevíte, jak si lidé váš zásah vysvětlí – jestli pozitivně nebo odmítavě. Na takovéto zásahy do diskuzí si dávejte obecně pozor.

Jak nás google alerty dovedli na zajímavou diskuzi o naší firmě

Google Alerty mohou být velikým pomocníkem. Nenapadá mě důvod, proč je nevyužívat. Zkuste je, jsou zdarma a mohou vám skutečně pomoci.

David Šetek

David Šetek

Před sedmi lety jsem založil projekt ekospace.cz, kde jsem zdarma vzdělával studenty z celé ČR a SR. Od ekonomie, přes matematiku až po management. Rozhodl jsem se posunout vzdělání na vyšší úroveň a založil jsem nový projekt setekcollege.cz. Cílem je ukázat školám, jak může vzdělání na vysokých a středních školách vypadat. Může být zábavné, praktické a smysluplné. Tento blog patří k projektu setekcollege, kde se budu formou článků a videí s lidmi dělit o novinky ve vzdělání, názory a zkušenosti získané praxí. Již přes 5 let pracuji v online marketingu a poslední rok trávím tím, že se učím informačním technologiím.

Budu rád, pokud mi napíšete své názory