Zajímavosti

Facebook a mikrocílení v amerických volbách

Facebook čelí skandálu, ale přitom ohlásil rekordní zisky z reklam. Když něco děláte dobře, tak vás skandál neohrozí. Když něco děláte brutálně dobře, tak vás ani mega skandál neohrozí.

Dnes ráno jsem si jako vždy kontroloval facebook kvůli zprávám od studentů a fanoušků. Pak jsem si řekl, že půjdu na Google a podívám se, co se o facebooku píše nového. Zjistil jsem, že facebook ohlásil rekordní příjmy z reklamy ve výši 11,8 miliard dolarů. Už dříve jsem si říkal, že teď nastávají facebooku těžké časy kvůli skandálu, kterému čelí. Ale to jsem se spletl.

O jaký skandál že to jde?

Říká se, že facebook nyní prochází jednou z nejvýznamnějších krizí za celou svou historii. V roce 2014 měla facebooku uniknout data více jak 86 milionů uživatelů. Data se dostala k analytické firmě, která je využila, aby zvýšila pravděpodobnost, že se Donal Trump stane dalším amerických prezidentem.

Jako protest proti tomuto skandálu si někteří uživatelé smazali facebookové účty. Na instagramu se začal šířit hashtag #deletefacebook.

deletefacebook hashtag šířící se na instagramu

Dokonce i zakladatel společností SpaceX a Tesla Elon Musk smazal facebooky, které patřily těmto firmám. Každý z nich měl přibližně 2,6 milionů followerů. Ale jedno pozitivum to má. Na instagramu (který mimochodem patří facebooku) se začaly šířit vtipné fotografie.

“Můj otec mi řekl, že nás špehuješ.”
“On není tvůj otec.”

Jak se to celé seběhlo? V létě roku 2014 si konzultační firma Cambridge Analytica najala Aleksandra Kogana. Výzkumníka narozeného v Rusku, ale toho času již Američana. Jeho úkol bylo zjistit, co se lidem na facebooku líbí – co likujů – a jací jsou. Kogan vytvořil aplikaci s názvem “This is your digital life” (Toto je tvůj digitální život). Tato aplikace obsahovala sérii výzkumů. Uživatelům aplikace bylo zaplaceno, aby se těchto výzkumů přes aplikaci zúčastnili. Až potud nic špatného. Aplikace ale shromažďovala data nejen o uživatelých, ale také o jejich přátelích. Pokud to dovolovalo nastavení bezpečnosti facebook účtů. A tak se Cambridge Analytica dostala k údajům více jak 86 milionů uživatelů. Pomůže v jejich obraně to, že ve smluvních podmínkách uváděli, že aplikace shromažďuje data o uživatelích a jejich přátelích? Asi moc ne.

Hlavní otázka zní. Měl Kogan od facebooku povolení něco takového provádět? Přímo ne, ale na druhou stranu ano 🙂 V roce 2007 umožnil facebook vývojářům nabízet aplikace přes facebook. Kogan tedy jen nabídl svou aplikace. V podmínkách bylo, že aplikace shromažďuje data. Obecně řečeno, podle názoru mnohých, facebook toto zneužití dat umožnil.

Logo facebooku v okuFacebook se ohradil, že Kogan lhal. Jeho aplikace měla shromažďovat data k výzkumným účelům. Nevědělo se, že budou využity i komerčně. Kogan na to reagoval s tím, že v podmínkách je uvedeno komerční využití.

Data údajně byla zničena poté, co se skandál dostal na světlo.

K čemu Cambridge Analytica potřebovala tato data? Použili je k tzv. psychografické analýze. To je metoda popisující uživatele podle psychologických faktorů – osobnost, názory, postoje, zájmy apod. Pokud něco takového znáte, tak se vám lépe cílí např. propagace určitého kandidáta na prezidenta. Metoda je spojená s tzv. mikrocílením. Kdy rozdělíte uživatele na malé skupinky a na každou cílíte zvlášť přesvědčivými argumenty. Ty jsou připravené přímo pro danou skupinku lidí a lidé na tyto argumenty více slyší.

Data z facebooku použity pro psyhodemografii

Případ se ještě stále prošetřuje. Uvidíme, jaký bude závěr. Ale každopádně se facebooku daří dobře. Téměř 12 miliard dolarů zisku z reklamy není špatné na dobu, kdy se řeší takovýto skandál. Facebook je zakořeněný v naší společnosti a toto to jen dokazuje. Facebook je součástí našich životů. Skandál neskandál.

 

David Šetek

David Šetek

Před sedmi lety jsem založil projekt ekospace.cz, kde jsem zdarma vzdělával studenty z celé ČR a SR. Od ekonomie, přes matematiku až po management. Rozhodl jsem se posunout vzdělání na vyšší úroveň a založil jsem nový projekt setekcollege.cz. Cílem je ukázat školám, jak může vzdělání na vysokých a středních školách vypadat. Může být zábavné, praktické a smysluplné. Tento blog patří k projektu setekcollege, kde se budu formou článků a videí s lidmi dělit o novinky ve vzdělání, názory a zkušenosti získané praxí. Již přes 5 let pracuji v online marketingu a poslední rok trávím tím, že se učím informačním technologiím.

Budu rád, pokud mi napíšete své názory