Zajímavosti

Neuvěříte, co jsem zjistil o…

Takhle může vypadat jeden z fenoménů dnešní doby – tzv. clickbait neboli clickbaiting. Do češtiny se někdy překládá jako “návnada na kliknutí”. Co to clickbait je a měli bychom ho ve svém marketingu využívat?

Určitě jste se již setkali na internetu s titulky typu:

“Trenéři fitness ho nenávidí. Tento muž shodil přes 20 kg pomocí jednoduché…”

“Neuvěříte, že se něco takového mohlo stát, když…”

“Nejšílenější videa na světě”.

Co je účelem clickbaitu? Kliknout. Clickbait má velice jednoduchou filosofii (jestli se tedy tomu tak dá říkat). Snaží se zaujmout čtenáře poutavým titulkem, který vyvolává zvědavost. Tím nutí člověka, by na článek nebo příspěvek klikl. Jenže problém je, že čtenář je velice rychle zklamaný, protože v článku nebylo to, co očekával. Naštvaně tedy ze stránek odchází.

Co v clickbaitu hodně funguje?

  • seznamy (10 zaručených postupů jak si…),
  • osobní příběhy (dietologové ho nesnáší, jeho metoda na hubnutí je revoluční),
  • zvířata (nejroztomilejší zvířátka na světě),
  • jídlo (nejpálivější omáčka na světě, která vás může zabít).

Ve své podstatě ale těžko definovat oblasti, kde clickbait dobře funguje. Dá se totiž vymyslet v jakékoli oblasti. Proč by ho ale někdo používal? Jedním z důvodů je to, že se tím zvýší počet kliknutí a tedy počet návštěv daného článku, příspěvku nebo videa. Pokud se zvýší počet návštěv, tak je pak možné si účtovat větší peníze za reklamu. Je to ale velice krátkozraké. Jednou vám to může projít (a někdy ani to), ale pokud se takový člověk setká s vaším clickbait příspěvkem znovu, tak si vás už zapamatuje a již nebude nikdy v budoucnu klikat.

obrázek s počítačem, kde na ploše je ikonka neklikatNapříklad online magazín Slant dával svým přispěvovatelům 100 dolarů měsíčně + 5 dolarů za každých 500 kliknutí na jejich články. Už se nikdo nestaral o to, jestli byly články zajímavé a měly pro čtenáře hodnotu.

Přehnaně drzé přijdou někdy člověku pokusy o automaticky generované nadpisy, které jsou clickbaitem. Ty fungují tak, že se automaticky zjistí poloha čtenáře a vygeneruje se titulek, že velká pěvecká hvězda bude vystupovat v jeho městě. No, pokrok nezastavíme, i když tady bychom asi chtěli. Toto je typický příklad toho, co se dnes označuje jako tzv. fake news (falešné zprávy).

Clickbait pochází historicky ze světa tištěných novin. Dříve se mu říkalo “yellow journalism” tedy “žlutá novinařina”. Bylo by ale naivní si myslet, že žlutá novinařina vznikla jako něco přínosného a poté se z toho stal clickbait. Ne, podstata byla stejná již tehdy – ve 20. století (někdy se uvádí, že tento druh psaní titulků vznikl koncem 19. století).

Je dobře, že sociální sítě (nejvíce zatím Twitter) proti clickbaitu bojují. Říká se, že konečně nastává doba, kdy si i média uvědomila, že clickbait není dobrou cestou, protože si tím znepřátelí své čtenáře. Na druhou stranu se ukazuje, že např. na facebooku velké množství lidí sdílí příspěvky jen kvůli nadpisu, aniž by četli, co je v článku. Pokud takto zafunguje jen pár lidí, tak díky sociální síti může mít clickbait článek obrovský zásah.

Bylo také prokázáno, že člověk cítí skvělý pocit (který způsobuje dopamin v těle) při kliknutí na takovéto titulky. Pak je skvělý pocit vystřídán naštváním z toho, že v článku není to, co člověk očekával. Takže ve výsledku je efekt negativní, protože pocit naštvání převládne nad skvělým pocitem z kliknutí. Jinak řečeno, pokud se cítíte mizerně, tak vám klikání na takovéto nadpisy moc nepomůže.

David Šetek

David Šetek

Před sedmi lety jsem založil projekt ekospace.cz, kde jsem zdarma vzdělával studenty z celé ČR a SR. Od ekonomie, přes matematiku až po management. Rozhodl jsem se posunout vzdělání na vyšší úroveň a založil jsem nový projekt setekcollege.cz. Cílem je ukázat školám, jak může vzdělání na vysokých a středních školách vypadat. Může být zábavné, praktické a smysluplné. Tento blog patří k projektu setekcollege, kde se budu formou článků a videí s lidmi dělit o novinky ve vzdělání, názory a zkušenosti získané praxí. Již přes 5 let pracuji v online marketingu a poslední rok trávím tím, že se učím informačním technologiím.

Budu rád, pokud mi napíšete své názory